torsdag 7. januar 2010

Ida Wulff fikk store problemer, det kan du unngå!


De fleste som lager blogg, bruker gratisløsninger, men dette skal man være veldig forsiktig med. Det er, som du snart vil skjønne, kanskje ikke så gratis likevel. Når du er ferdig å lese dette vil du se hvorfor det er best å ha webhotell til bloggen.


Norges største blogger, Ida Wulff fikk store problemer

Vil begynne med en skikkelig dramatisk historie her: Norges største blogger, Ida Wulff, fikk store problemer da hun faktisk begynte å tjene penger på bloggen sin. Hun ble derfor nødt til å flytte bloggen vekk fra gratis blogg og la bloggen sin over på eget webhotell med domene.

Her er et par sitater fra hvordan Ida Wulff opplevde den lite hyggelige situasjonen med blogg.no:

For nå er det nemlig slik at dagboken om mitt liv, idawulff.com må gå videre. Ikke alle gratis blogger tillater at jeg samarbeider med andre partnere når det gjelder annonsering og telling av trafikk, og da må jeg flytte meg til en selvstendig platform.
Velkommen til idawulff.com, som nå etter tre år har rullet inn på en selvstendig platform. Det ble som det ble fordi jeg er avhengig av å kunne bestemme selv hvordan jeg kjører showet, og ikke minst bestemme hvem jeg skal samarbeide med uten at voksne mennesker skal sitte og sabotere på samme måte som jeg gjorde da jeg var sjalu på kjæresten min i 6. klasse.

Jeg skal ikke gå i detaljer om hvordan ting har vært akkurat nå, men hvis noen av de som har prøvd å lage storm i mitt lille bloggparadis klør mer i halsen min nå, har jeg en haug av gode historier og avsløringer å komme med. For fy faen, når noen voksne mennesker ser muligheten til å tjene penger, er de plutselig ikke voksne mennesker lenger.

Lage blogg på eget webhotell med domene

Lage blogg på egen platform: Hvis du er overbevist om at blogg på eget domene er veien å gå, så er denne guiden i å lage blogg vanvittig bra.

Webhotell & domene:
 Trenger du et eget domene og webhotell, så kan du sjekke denne sammenligningen som hjelper deg å finne det beste av det beste webhotell til ditt behov. Du kan også lese gode tester, feks denne testen av et vanvittig billig webhotell.

For de som fortsatt river seg i håret og lurer på hvorfor de skal måtte betale for noe som tilsynelatende er gratis, vil undertegnede gjerne vise deg hvilken pris du betaler for å ha den kjære gratisbloggen din.

Hva koster det å ha gratisblogg

Stygge annonser: Det første du skal være klar over er at bloggen din blir full av stygge, masende og plagende annonser. Annonser du ikke tjener penger på engang. Hensikten sidene har med å gi ut gratis blogger er nemlig å plastre dem fulle av annonser, slik at de tjener penger på ditt innhold.

Du må betale for å bli kvitt annonsene: Bloggen som egentlig var gratis koster nå penger. Du må betale for å bli kvitt de stygge annonsene som sjenerer leserne dine. Videre er du låst fast på hender og føtter til bloggen på gratis blogger.


Ingen kontroll og eierskap over ditt eget innhold: Hvis du publiserer mye bra informasjon på gratis blogger, og dette innholdet indekseres av søkemotorene, så linker søkemotoren innholdet ditt opp mot denne siden. Når du senere finner ut at denne gratis bloggen var en dum måte å publisere ting på, så vil du måtte begynne på scratch igjen. Søkemotorene vil faktisk se din nye blogg på eget domene som et plagiat av den gamle.

Valget er enkelt: Blogg på eget domene er det beste og eneste riktige for en seriøs blogger.



(Red. kommentar: Bedre Blogg velger imidlertid Blogspot/Blogger.com som løsning, og kan konstatere at det lønner seg. Synes likevel dette innlegget er fornuftig, og har verdi for deg som leser.)