mandag 17. januar 2011

Hvordan føre bedriftsregnskap


Å føre et regnskap i dag blir i stor grad vanskeliggjort av kommunale og statlige påvirkninger. Det dukker stadig opp nye lover og regler som konstant gjør det vanskeligere å gjøre alt riktig. Å holde oversikten blir i stor grad umulig for en person som ønsker å føre regnskapet selv, og behovet for en regnskapsfører øker.
Å føre et regnskap i dag blir i stor grad vanskeliggjort av kommunale og statlige påvirkninger. Det dukker stadig opp nye lover og regler som konstant gjør det vanskeligere å gjøre alt riktig. Å holde oversikten blir i stor grad umulig for en person som ønsker å føre regnskapet selv, og behovet for en regnskapsfører øker.
 Et nystartet firma, med en engasjert gründer som har en meget god ide mister alt pågangsmot i møte med alle lover og forskrifter som utgjør kravene til et godt bedriftsregnskap. Det skal føres egne poster for skatt, mva, lønn, inntekt, utgifter osv. Man kan nesten skrive en uendelig liste med alt som må registreres. Alle poster som skal føres har i tillegg sine egne forskrifter, og de er forskjellige ut ifra hvilken næring som skal bedrives.  Det krever mye tid og kunnskaper for en bedriftsleder å skulle føre regnskapet selv, tid som kunne vært benyttet på kjernevirksomheten. Økonomien i et nystartet firma er sjelden så bra at inntektene forsvarer en ekstern regnskapsfører, men det er for de fleste ingen vei utenom.
Et eksempel på en tung grodd regnskapsplikt er telefon føring for ansatte som har firmatelefon. Hvis ansatte har telefon gjennom jobben skal det under lønns og trekkoppgaver føres oversikt over telefonbruken. Det er pågrunn av at det skal skattes av bruken over en viss sum, men uavhengig om det er skattepliktig skal all telefonbruk regnskapsføres. Så ut ifra størrelsen på organisasjonen må en bedriftsleder bruke mye tid og energi på å holde oversikten over telefonbruken til ansatte uavhengig om det er privat eller bedriftsrelaterte samtaler. I andre enden må regnskapsfører bruke tid på å få tak i alle kvitteringer for å kunne dokumentere hvor mye som skal skattes og hvilke regnskapsmessige fordeler som utløses.
Løsningen for de fleste nystartede bedrifter er å bruke en regnskapsfører, og heller ta den kostnaden. Fordelen er at man frigjør tid til å bedrive kjernevirksomheten, som er utvikling og salg av din ide.  

Om forfatteren

Jeg skriver om regnskapsføringinkasso og økonomisk konsultasjon. Besøk www.bakkan.no for mer informasjon og kom i kontakt med dyktige regnskapsførere.