Noen tanker og refleksjoner om hvordan nordmenn vil agere på den nye markedsføringsloven om rabattkuponger og rabattkoder.
Hva er egentlig rabattkuponger og rabattkoder?
Juni 2009 kom den nye markedsføringsloven, hvor det ble åpnet opp for å bruke rabattkuponger i sin markedsføring. Dette har vært lov i de fleste land lenge, og Sverige har brukt denne formen for markedsføring i mange år med stor suksess. Det største selskapet innen rabattkuponger i Sverige er ”Kuponginlösen.” Hvert år flyter det milliarder av kroner gjennom deres systemer. Rabattkupongens fødested, er selvfølgelig USA. I 1887 fant farmasøyten Dr. John Stith Pemberton ut, at det var ”god butikk” å gi bort gratis vareprøver av sitt produkt. For få en vareprøve, måtte man da vise frem en kupong. Selskapet han startet bar navnet Coca Cola, og resten er en historie om en vanvittig suksess. Sikkert ikke bare ved hjelp av en enkel rabattkupong, men rabattkupongen bidro i hvert fall til at Coca Cola fikk en ”flying start” ved å differensiere seg fra sine konkurrenter.
En ny norsk tjeneste så dagens lys i januar 2010, Rabattnett.no. Ved første øyekast kan den kanskje minne om en helt ordiner katalog, men ikke la deg lure. Med to tastetrykk finner man en god del saftige tilbud presentert som rabattkuponger og rabattkoder. Når man finner noe man vil ha, sender man inn en kode på sms, og så får du rabattkupongen tilbake til din mobil. Du kan også bare printe ut rabattkupongen for ta med til butikken. Nytteverdien er høy for brukeren, og tjenesten satser på brukervennlighet.
Forskjellen mellom rabattkupongr og rabattkoder
En rabattkupong gir eieren rett til en rabatt, og den løses inn ved betaling i kassen. Rabattnett tilbyr også noe som er enda enklere, dette er rabattkoder. En rabattkode er internettverdens kupong og fungerer etter det samme prinsippet. Man taster bare inn en kode i et eget felt når man skal betale. Rabatten trekkes da fra totalbeløpet, og vips så har du spart noen kroner. Ikke alle nettbutikker har denne funksjonen, men flere henger seg på trenden. De som har denne funksjonen, har også bare gode erfaringer. En samarbeidspartner av Rabattnett, Euro Florist kan fortelle om meget gode resultater med denne formen for markedsføring, og har med dette skaffet seg et stort konkurransefortrinn.
Interessen for rabattkuponger
Interessen er sterkt stigende. Ved hjelp av ”Google søk innsikt”, ser vi at grafen for rabattkoder rett og slett har knekt oppover. Med 4900 søk på ”rabattkoder” i november 2009 har den nå tredoblet seg på tre måneder. Det blir spennende å se på tallene om et år, og hvordan nordmenn tar dette i bruk. Majoriteten av forbrukerne har alltid vært opptatt av å gjøre en god handel. Vil vi få egne kupongkasser som de har i USA hvor butikkene har sett seg nødt til å sluse kupongkundene ut av døra gjennom egne køer? Det tviler jeg på, men hvem vet. Det var sikkert ikke så mange som trodde på Dr. Pemberton heller, da han satt og tegnet sin første rabattkupong.
Timing
Du har sikkert hørt uttrykket mange ganger, «timing is everything». Det er mye sannhet i dette utsagnet. Timing er viktig når du arbeider med mennesker. Du trenger ikke be om lønnsforhøyelse når bedriften går dårlig eller spørre en person om en tjeneste hvis vedkommende er sint. Dette er bare morsomme selvfølgeligheter, men hvis vi legger til grunn at kunder vil spare penger når de handler, kombinert med en relativt høy arbeidsledighet sett med norske øyne og en lav rente som gir stor kjøpekraft, er det mye som tyder på at timingen er tilnærmet perfekt.
Hva nå?
Rabattnett er foreløpig alene om å tilby rabattkuponger på sin måte. Man kan søke frem kupongene ved både å velge bransje og geografi. Det har vært stor interesse fra flere hold som ser på innholdet til Rabattnett som en slags indikator på hvor modent det Norske markedet er for å inkludere rabattkuponger og rabattkoder i sin mediemiks. Foreløpig ser man at de store internasjonale selskapene er på plass siden de har erfaring med dette fra før. Når det er sagt, så ser vi også at flere Norske innovative selskaper har startet, og vi kan konkludere med at rabattnett har blitt veldig godt mottatt i markedet. De har etablert solide samarbeidspartnere som Mc Donalds, Brilleland, Anton Sport, Kiwi og Stormberg. Så dette taler kanskje for at rabattkupongen raskt får innpass i mediemiksen til den menige markedsfører. Dette vil i hvert fall skyte fart når de også forstår hva alle de andra har visst i mange år. Med fare for å gjenta meg selv - denne formen for markedsføring er den mest kostnadseffektive metoden, hvis vi måler pr. investerte krone.
Om forfatteren
Ønsker du mer informasjon om Rabattnett, klikk her!