torsdag 12. november 2009

Slik får du enda mer gratis trafikk til bloggen din

GJESTEINNLEGG: Oftere og oftere kommer uttrykket SEO, eller Søkemotoroptimalisering frem i diverse blogger, på nettsteder og til og med i media. Den eneste grunnen til dette, er selvfølgelig fordi webmastere er interessert i så mye gratis trafikk som mulig. Og gratis trafikk får man i stor grad fra søkemotorene. 


Trafikk, trafikk, trafikk. Et kjent og kjært ord for de aller fleste som selv driver en internettside. Ikke annet enn et ord som beskriver morgenrushet inn til Oslo for den vanlige “Joe surfer”. Er det en ting en internettside er avhengig av for i det hele tatt å eksistere, er det trafikk. Uten besøk på din nettside, har du i det store og hele heller ingen nettside, men et virtuelt vakuum du kan bruke til å lage noe fint til deg selv.

Jeg tenkte her å ta for meg noen metoder som kanskje kan være til hjelp for deg i din stadige søken på mere trafikk til din nettside. En annen veldig viktig ting å huske på når du driver en forretning på internett er prioritering av din tid. Ikke bruk 90% av tiden til å flikke på småting på din internettside for å se den til å se perfekt ut. Dette er noe de aller fleste vanlige brukere likevel aldri kommer til å legge merke til. Innholdet derimot er ganske viktig, og synlighet (markedsføring) av din side er alfa og omega om du i det hele tatt ønsker å få besøkende til din side.

Ettersom denne siden er på norsk, og de fleste som vil lese dette også har norske sider, vil jeg ta utgangspnkt i det norske markedet for markedsføring av siden din, selv om dette er veldig begrenset i forhold til sider på engelsk. Så, la oss begynne med moroa.

1. Forumsignaturer.
De aller fleste i dag er medlem av ett eller flere forum. Du har på de fleste forum mulighet til å legge inn din nettside, men du har også mulighet til å bruke en forumsignatur. Bruk denne! Om du har flere sider vil det lønne seg å bruke signaturen som et promoverktøy for nye sider, og la nettside linken være en fast link til din “hovedside” grunnet brandingen av denne.

2. Nettsamfunn.
Det begynner å bli veldig mange som daglig benytter seg av forskjellige nettsamfunn. Eksempler er Facebook og Nettby. Du vil i mange tilfeller ha mulighet også i disse samfunnene til å føye til en nettadresse til din profil. Selv om dette ikke vil ha noen innvirkning med tanke på søkemotorer, vil det gi en jevn, lav, strøm av besøkende til din nettside.

3. Sosiale bokmerker.
Dette er noe som etterhvert har blitt en veldig populær måte å markedsføre sine sider på. Du kan oppleve å få en skikkelig “boost” med trafikk, men dette er ingen vedvarende trafikk og den er heller ingen kvalitetstrafikk. Min erfaring med norske SB sider viser at i snitt besøker disse brukerne 1,7 sider ved hvert besøk, noe som er veldig dårlig. (4-5 sidevisninger er en kvalitetsbruker. Alt over det er bare positivt.)
Av de norske SB sider har jeg funnet disse som er verdt å bruke:
- Kudos
- Msn Reporter
- DiggMeg
- Diggbart
- Galskap
- Uberst
- Bloggrevyen
Ikke alle disse er SB sider, men de virker på samme måte. Ikke alle gir mye trafikk, men noen av disse gir også en hardlink til din side, noe som også er viktig med tanke på søkemotorer. Ikke heng deg for mye opp i å nå topp plassering på disse sidene. Du vil uansett motta noe trafikk, og du har bedre ting å bruke tiden på enn å sitte å vokte over sider som kudos og reporter.

4. Epost signatur.
Sett deg godt inn i det programmet du bruker for å sende og motta epost. Bruk signaturen i eposten for å promotere 1-2 av dine sider. Dette punktet er det mange som ikke bruker, men begynn å tenk etter hvor mange eposter du sender/svarer på og fortell meg deretter at du ikke går glipp av gratis trafikk.

5. Internettkataloger.
IKKE BRUK BETALINGSKATALOGER!
Jeg skriver ikke dette fordi jeg har noe imot at folk tjener penger på sine nettsider, men rett og slett fordi det finnes nok av gratiskataloger, og kataloger begynner også å bli antikk hva gjelder internett markedsføring. Jeg vil ikke ramse opp alle kataloger jeg vet om her, men vil med tiden se om jeg får til en liste med kataloger her på NP, hvor du også kan bidra.

6. Kommentarer / Gjestebøker.
I blogger og mange gjestebøker vil du ha mulighet til å legge igjen kommentarer og hilsninger i gjestebøker. Mange norske “såkalte” seriøse webutviklere vil straks prøve å halshugge deg om du begynner med slik “spam”, men det er strengt tatt ikke noe å bry seg om nevneverdig. Det er ikke deres side du promoterer, og min erfaring i det norske miljøet tilsier at de aller fleste som roper høyest nok kunne kostet for egen dør før de tilbyr sine tjenester hos naboen. Et smart triks når du søker etter plasser hvor du kan legge igjen linken din er å bruke søkefraser som “legg til link”, “skriv hilsen” o.s.v. i den norske delen av google. (Pass på å huke av for kun norske sider på google.no).

7. FFA / Free For All.
FFA er sider hvor du fritt kan legge inn din link uten å linke tilbake og med “no questions asked”. Jeg har ikke funnet like mange norske sider som har slike tjenester i dag som det var for en 3-4 år tilbake, men en side som tilbyr dette er Playball. Surf litt fram og tilbake på sider som ikke er så veldig populære, og du vil muligens komme over flere slike FFA sider.

8. Topplister.
Topplister er en ressurs som veldig få norske webmastere benytter seg av, og det er stort sett amatørsider og adultsider som benytter seg av dette i det norske webmastermiljøet i dag. Tro meg når jeg sier at dette er en VELDIG god ressurs, men det er ingen som ønsker å stappe fremsiden av sin side full med stemmeblokker for forskjellige topplister? Jeg vil senere skrive en post som omhandler kun topplister, og hvordan du bruker(ikke misbruker) denne ressursen uten å “grise til” hele din side med en mengde stemmebokser/banner.

9. Viral markedsføring.
Viral markedsføring er et så stort område at jeg ikke kan dekke alt i en liten notis i en post, derfor velger jeg her å konsentrere meg om såkalte tubesider (youtube er et eks. på en tubeside). Det du trenger er jo da en videosnutt. Hvordan du skaffer denne snutten får være opp til hver enkelt, men etter at du har videoen må du redigere denne slik at du får ditt domene inn i videoen. Jeg bruker ganske enkelt windows move maker til denne prosessen. Jeg bruker i dag 9 forskjellige norske tubesites + 7 forskjellige svanske tubesites som gir meg en god del type-in trafikk (type-in trafikk er folk som skriver nettadressen din rett inn i browseren, uten å komme til din side via en link). Jeg vil inkludere disse sidene på den samme ressurssiden jeg vil lage for kataloglisten.

10. Artikler.
I norge får man liten eller ingen kreditt om man skriver artikler for sider. Den beste utprøvde måten i norge til å bruke artikler er å poste dem i sin egen blogg/side å deretter håpe at mange nok vil like artiklen. Det er kommet en helt ny, norsk side hvor du nå kan legge inn din artikkel, hvor andre kan bruke denne mot at du får en link tilbake til din side. Webartikler er innovativ i norge. Det veldig, veldig mange glemmer er at norge er et skikkelig avisland, så med litt jobbing kan du også sende inn din artikkel til en mengde aviser i norge. De fleste av disse har også en internettside, og aviser gir stort sett kreditt til opphavsmann når/om de publiserer din artikkel.

Håper denne posten har gitt deg noen nye idèer, og om du har noe å kommentere eller vil fortelle om evt. fremgang ved bruk av noen av disse tipsene, føl deg som hjemme, og legg gjerne igjen en kommentar.

Et lite viktig tips til slutt: Det er viktig at du greier å skille jobb og privatliv på nett. Om du får mye pepper grunnet noe du gjør, og føler deg tvunget til å svare, svar kort, konsist og objektivt. Norge er fremdeles et land som preges i stor grad av janteloven, så ikke la deg rive med!





Denne artikkelen er skrevet av NorskePlugins.com.